28 اسد 1397

RSS Facebook

اعلانات

خبر های جدید

کتابخانه  " نیلاب رحیمی "  درکابل افتتاح شد

کتابخانه " نیلاب رحیمی " درکابل افتتاح شد

کابل باختر28 اسد فاضل سانچارکی معین امورنشرات وزارت اطلاعات وفرهنگ امروز...

تجلیل از نودونهمین سالروز استرداد استقلال درسرتاسر افغانستان

تجلیل از نودونهمین سالروز استرداد استقلال درسرتاسر افغانستان

کابل 28 اسد باختر از نودو نهمین سالروز استرداد استقلال افغانستان...

Youtube Player

khantry design

اعلانات


تبصره و مرور بر مطبوعات

کابل باختر 19 سرطان
علمای جهان اسلام امروز در عربستان سعودی نشست را برگزار کرده اند که در ان عوامل جنگ، اعاده ثبات و صلح در افغانستان بررسی خواهد شد و امید میرود که شرکت کنندگان ادامه جنگ در این کشور را ناروا بدانند و بر قطع هر چه زودترجنگ درافغانستان تاکید نمایند.
مفسر آژانس باختر مینگارد: علمای دینی از 40 کشور جهان امروز در عربستان سعودی گردهم خواهند امد تا هراس افگنی و افراط گرایی و وانواع خشونت را که با جنگ جاری در افغانستان پیوند دارد محکوم نموده، چگونگی راه های اعاده ثبات در این کشور را بررسی نمایند و سر انجام هم جنگ جاری در افغانستان را ناروا دانسته و بر قطع هر چه زودتر آن تاکید خواهند کرد.
دراین نشست 105عالم دین به شمول 34 عالم دین ازافغانستان شرکت دارند. از علمای پاکستانی و نماینده گان طالبان نیز دعوت شده است تا در این نشست شرکت نمایند.
حضور علمای پاکستانی به دلیل آنکه، طالبان همیشه از فتوا و نظر آنها در جنگ جاری در افغانستان استفاده کرده اند یک حضور اثرمند بوده میتواند همچنان دعوت از طالبان که بحث اصلی در جنگ جاری در افغانستان اند میتواند در تعریف جنگ جاری در افغانستان و تعیین دورنمای ان موثر باشد.
حضور علمای دینی از 40 کشور اسلامی در نشست عربستان سعودی نشان میدهد که جهان اسلام جنگ جاری در افغانستان را یک بخشی از مشکلات در جوامع اسلامی میدانند . ادامه این جنگ که ظاهر آن محتوای دینی دارد برای بسیاری از کشور های اسلامی به یک درد سر تبدیل شده است. زیرا ادامه این جنگ باعث رشد افراط گرایی دینی در بعضی از جوامع گردیده ، خشونت را ترویج نموده ٬ تندروی را شدت بخشیده و جهاد گری را رشد داده است.
امروز شماری زیادی از سازمان های مذهبی نظیر القاعده در آسیا ٬بوکوکرام در افریقا و سازمان های افراط گرا در هند و فیلیپین و اندونیزیا ... با طالبان و گروه های مسلح دیگر که در افغانستان مصروف فعالیت های مسلحانه اند همنوایی و همسویی دارند و این امر سبب گسترش اسلام ستیزی در بسا از کشور های دیگر گردیده است.
این میرساند که معضل افغانستان ، معضل نیست که در محدوده جغرافیای سیاسی این کشور باقی مانده باشد بل به یک معضل فراگیر تبدیل شده است. با تاسف جنگ جاری در افغانستان با ظاهر و شعار های اسلامی همراه بوده و این امر برای شماری زیادی از جوانان در کشور های دیگر به یک انگیزه تبدیل شده است.
ادامه چنین یک وضعیت میتواند نه تنها جامعه افغانی ٬بل جوامع اسلامی را در کشور های دیگر متضرر سازد پس علمای اسلام ، صرف نظر از تعلقات جغرافیایی، زبان و کشور شان باید در اجماع وسیع به معضل رسیدگی نمایند که میتواند مخرب هویت اسلامی مسلمانان در جهان باشد.
با تاسف طالبان با برداشت که خود دارند جنگ جاری شان را در افغانستان جهاددربرابر خارجیان  نام نهاده اند در حالیکه قربانی اصلی این جهادگری مردم افغانستان اند.
ضمنا جهاد گری در افغانستان فرصت آن را مساعد ساخته تا سازمان های هراس افگنی که در سطح کشور ها، منطقه و جهان فعالیت دارند عقده گشایی نمایند و با انجام حملات تروریستی آنهم از نام و آدرس دین ، اسلام ستیزی را در کشور های خارج از دایره اسلام ترویج نمایند.
پس علمای دینی در نشست سعودی مسوولیت های زیادی دارند که باید به ان رسیدگی نمایند و نگذارند تا دیگر هویت و ارزشهای اسلامی درمسیر فعالیت گروه هراس افگن تاراج شود.
طالبان که جنگ جاری شان را از ادرس و هویت اسلامی ادامه میدهند باید به صدا و فراخوان علمای دینی پاسخ گویند و دیگر نگذارند که بخشی از برنامه های باشند که برای اسلام ستیزی و دشمنی با اسلام خلق شده است.
با تاسف طالبان خلاف انتظار مسلمانان صلح خواه ٬هشدار داده اند که اگر نشست سعودی جنگ جاری در افغانستان را باطل اعلام کند آن را یک برنامه فرمایشی امریکا خواهند دانست. به این ترتیب طالبان بار دیگر در پی رد ارزش ها و خواست های معقولی شده اند و این نشان میدهد که آنها برای اهداف خلق شده اند که از سوی حلقات خارج از دایره اسلام رهبری میشوند، هدف اولی آخری آنها اسلام ستیزی است و طالبان در این برنامه ها وبازی ها ٬یک ابزار اند.
بهتر است که این گروه پیش از انکه خود را در یک انزوا و تجرید از سوی مسلمانان در یابند به خود آینده و دیگر به ارزش های دینی پشت  نکنند.
تحلیل سیاسی

تبصره
کابل باختر 18 سرطان
کمبود آب و تغییر اقلیم در افغانستان را نباید هشدار ساده پنداشت بل مقابله با این پدیده ها یک راهکار جدی میطلبد.
مفسر آژانس باختر مینگارد: کمبود آب و تغییر اقلیم امروز به یک بحث محوری در کشور مبدل شده است.
خشکسالی های پیهم و کمبود آب ٬زندگی را در افغانستان متاثر ساخته است با
آنکه برای رفع این مشکل حرف های زیادی زده نشده مگر این مشکل نه تنها کاهش نیافته بل عمیق تر نیز شده است.
به تازه گی اداره محیط زیست افغانستان اعلام داشته که خشکسالی و کمبود آب در افغانستان به یک مشکل حاد در اجتماع افغانستان تبدیل گردیده و این کشور در زمره اولین کشور های است که از تغییر اقلیم در جهان متاثر گردیده و اگر برای کمبود آب و تغییر اقلیم برنامه ریزی نشود احتمال یک فاجعه به دور بوده نمی توانند
اداره محیط زیست میگوید که افغانستان غرض مقابله با این دو پدیده تا سال 2020 میلادی به هفده میلیارد دالر نیاز دارد.
هشدار  و گفته های مسئوولان اداره محیط زیست بازتاب وسیع در رسانه ها و صفحات اجتماعی داشت و مسوولان هم چه در سطح رهبری حکومت و چه در رهبری نهادهای مسوول با این نگرانی ها همنوا شدند مگر تنها نگرانی و همنوا شدن با صدای مردم کافی نیست.
خشکسالی و کمبود آب دارد به یک بحران اجتماعی در کشور تبدیل میشود و نباید چنین هشدار ها را ساده پنداشت و آن را دست کم گرفت.
ما شاهد هستیم که پیرامون محیط زیست چه در اجتماعات و نشست های مقامات حکومتی و چه در نشست های نهاد های غیر حکومتی حرف های زیادی زده میشود مگر کار کمتر صورت میگیرد تا دیروز حرف از بروز خشکسالی و کمبود آب در کشور بود مگر حالا مشکل کمبود آب پشت درب منازل ما رسیده عملا زندگی و آینده ما را تهدید می کند در این جا عمل است که میتوانند مشکل را برطرف نماید نه  حرف و وعده .
مردم افغانستان از مسوولان توقع دارند که علل بروز مشکل کمبود اب و تغییر اقلیم و تغییر محیط زیست را در کشور موشگافی کنندعلل و در برابر ان با راهکار اصولی و منطقی عمل نمایند.
فراموش  نشود میتوان بسیاری از موارد را که باعث بروزآب گردیده با اقدامات دولت برطرف کرد.
دولت میتواند از ساخت و ساز ساختمان های خودسر، توسعه غیر معیاری شهر ها و شهرک های حفر بی پیشینه چاه ها، از تخریب بیشتر ساحات سبز جلوگیری کند.
با جلوگیری از ساخت و ساز ساختمان های خود سر رقم حفر چاه های عمیق در کشور پایان می آید ضمنا دولت می تواند با ایجاد شبکه های آب رسانی از ضایع شدن آب جلوگیری کنند همچنان لازمی است مردم نیز درک کنند که کمبود آب یعنی کاهش عمر، با تاسف مردم نیز در استفاده بی رویه از آب و عدم درک از پیامد های آن ٬خود با خود دشمنی می کنند آنها بایدبا درک  این نکته را که آب را حیات گفته اند و از افراط در مصرف این ماده حیاتی بپرهیزند.
نمی توان مشکل خشکسالی و نبود آب را با الفاظ و ترکیب واژه ها برطرف ساخت ما از این مشکل زیاد گفتیم و زیاد شنیدیم مگر هیچ گاه آن را جدی نگرفتیم بر خورد با این مشکل مقطع یی و تشریفاتی بوده است نیاز است تا ما با این پدیده با یک راهکار جدید و جدی داخل عمل شوم در غیر ان منتظر یک فاجعه باید بود.
عبدالخالق صائم

تبصره
کابل /18/سرطان باختر
حرکت های مدنی هویت بخشیدن به دموکراسی و تمثیل ارادۀ مردمی برای تامین خواسته های مشروع است که دولت از آن حمایت میکند.
مفسر آژانس باختر مینگارد: طی روزهای اخیر بخش های از شمال کشور گواه تظاهرات و فعالیت های مدنی در خصوص حمایت از یک قوماندان جنبش ملی اسلامی افغانستان است.
نظام الدین قیصاری یکتن از قوماندانان جنبش در فاریاب حدود یک هفته قبل به اتهام زورگویی و قانون شکنی از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد، بازداشت این قوماندان محلی واکنش مدنی را در بخش های از شمال کشور در پی داشت، تظاهرات و فعالیت های مدنی در حمایت از او صورت گرفت که با تاسف در موارد با خشونت همراه بودو به تاسیسات عامه آسیب رسیده است.
بازداشت این قوماندان محلی در کنارچند فرمانده بدنام دیگر بر اساس اتهامات مشخص صورت گرفته که میتواند یک آغاز خوب در امر مقابله با زورگوی و قلدرگری در کشور باشد مگر حرف این است که نباید با  گرفتاری چنین افراد٬ فرصت آن را مساعد ساخت که دیگران از آن برای خود بسترسازی نمایند
این که ٬ این تظاهرات برنامه ریزی شده است یا خود جوش، حرف جداست، اما آنچه مهم است اتهامات وارده بر قیصاری است که منتج به گرفتاری او شد، دولت باید پاسخ مناسب برای آنان داشته باشد که در دفاع از قیصاری تظاهرات کردند، دولت باید بکوشد که افکار عامه را در ولایت های که در به سود قیصاری تظاهرات کردند آرام سازد، و با توضیح دلایل و بیان مدارک ثابت سازد که دولت در امر مهار قلدرگری زورگویی جدی است.
ضمناً قضیه قیصاری بگومگوهای زیادی را در حلقات سیاسی و مدنی با خود دارد انها تاکید دارند تنها مردم فاریاب نیستند که از قلدرگری و زورگویی افراد مسلح غیر مسوول، دچار مشکل اند این مشکل در کابل پایتخت افغانستان مشهود و قابل مشاهده است، ما بارها دیدیم که فراد مسلح که وابسته به اشخاص و چهره های مشخص اند پولیس، ترافیک، عابر، دکاندار، خبرنگار و .... را لت و کوب کرده به قوانین ترافیکی و هدایات نیروهای امنیتی اعتنایی نکرده و آنچه بخواهند میکنند.
این مشکل در هرات، کندهار، پروان، کاپیسا، بدخشان، تخار، بامیان، پکتیا، ننگرهار و ... هم قابل لمس است، بهتر است که آنچه در فاریاب اتفاق افتاد و یک قوماندان غیر مسوول بازداشت شد، در کابل و جاهای دیگر نیز قلدرها به مردمان مطیع به قانون تبدیل شوند و بر این ترتیب ثابت خواهد شد که برنامه دولت برای مقابله با زوزگویی و قلدری در یک محدوده باقی نمیماند، بل همه در برابر قانون پاسخگو اند.
مردم افغانستان هیچگاه این گفته های رئیس جمهور غنی را فراموش نمیکنند که گفته است که "هیچ افغانی بر هیچ افغانی دیگری برتری ندارد."
هر حرکت که بتواند را ه را برای حکومتداری خوب و حکومت مردم سالار باز کند از سوی مردم حمایت می شود، مگر تاکید بر این است که دولت در هر حرکت و برنامه جوابگو باشد.
آگاهان سیاسی هشدار میدهند که دولت باید انکشافات تازه در شمال کشور را مسوولانه دنبال کند، در غیر آن افراد فرصت طلب تلاش خواهند کرد تا حرکت های مدنی را در ارادۀ و مدیریت خود درآورند و در وجود آن برای اهداف و مقاصد خود بستر سازی خواهند کرد.# تحلیل سیاسی

کابل باختر/17/سرطان:
حقوق و وجایب یک مسلمان بالای مسلمان دیگر، حقوق ارزشمند و پر معنای است که بر علاوه تحکیم روابط اجتماعی میان مسلمانان اجر دنیوی و اخروی نیز با خود دارد.
مفسر آژانس باختر مینگارد: آیات زیادی قرآنی و احادیث نبوی وجود دارد که روابط اجتماعی مسلمانان و بشریت را ستایش کرده و بر تحکیم بیشتر آن تاکید نموده است.
حضرت خداوند منان به منظور آنکه بندگانش در کنار هم باشند زندگی پر ارزش را در زمین سپری نمایند، حقوق و وجایب زیادی را میان بشریت دسته بندی کرده است، که رعایت آن باعث تقویت صله رحم، تحکیم روابط اجتماعی و اقتصادی و حتی سیاسی گردیده که در نتیجۀ آن فلاح و رستگاری خواهد بود.
در احادیث نقل شده از پیامبر بزرگ اسلام در می یابیم که اسلام عزیز تا چه اندازه درتحکیم روابط اجتماعی مسلمانان تاکید دارد.
در این احادیث مشخص شده است عیادت، دیدار، تشییع جنازه، زیارت قبور، تسلیت و تعزیت به خانواده یک متوفا، دعای پس از فوت و... از جمله حقوقی است که بر عهده یک مسلمان گذاشته شده است.
احادیث زیادی از رسول اکرم (ص) نقل شده که به امت خود گوشزد میکند که اگر برادر دینی اش بیمار شد به عیادت او برود، اگر از سفر یا حج برگشت او را زیارت کند، و اگر از دنیا رفت در تشییع جنازه اش شرکت کند و برای او طلب مغفرت و برای خانواده اش تسلیت طلب نماید، سرقبرش حاضر شود، دعا و فاتحه بخواند، پس از فوت برادرش به کارهای جامع و شایسته به نیابت از برادر دینی اش بپردازد و ثواب اش را هدیه روح او کند و مانند این ارشادات، ارشادات دیگر.
با آنکه حرف از دین و شریعت زیاد زده می شود، مگر با تاسف هستند کسانی که از ارشادات دینی و شرعی فاصله میگیرند با آنکه مکلف به رعایت احکام دینی و شرعی و ترویج آن در میان سایر مسلمانان اند، در برابر چنین احکام و ارشادات قرار میگیرند.
اخبار اسفبار وجود دارد که در یکی از ولسوالی های ولایت پکتیا، ملا امامان بعضی از مساجد از خواندن نماز جنازه آن فرزندان وطن که در دفاع از زندگی مردم جان می سپارند شرکت نمیکنند و برخی از این امامان گفته اند که آنها نگران تهدید طالبان اند.
چنین برخورد از سوی یک عالم دین٬ ملا امام یک مسجد و بالاخره یک شخص مسلمان نشان میدهد که چنین اشخاص از اوامر الهی و ارشادات دینی فاصله گرفته اند با آنکه این ملا امامان در سایه حکومت زندگی دارند از نظم و امنیت که نیروهای امنیتی برای آنها به ارمغان آورده اند سود میبرند از دولت معاش و امتیاز مالی نیز دریافت میکنند، مگر با ترس از متحجر ترین افراد که خود سواد دینی ندارند، ارزش دین، فلسفه زندگی اسلامی و جهاد را نمیدانند بل به اساس سفارش و تطمیع دیگران خود را جهادگرا نام میدهند مانع ادای نماز جنازه مسلمان میشوند که در دفاع از مردم سینه سپر کرده اند و مظلومانه به شهادت رسیده اند.
علما که وارث انبیا اند و برای تحکیم روابط اجتماعی مسلمانان و وجایب و مکلفیت های زیادی دارند که یکی از آن ایستاده شدن در برابر ظالم و بیان واقعیت ها است مگربعضاً شماری از ملا امامان ما سخت تحت تاثیر افکار طالبانی که افکار تحجر آمیز است قرار میگیرند.
در حالیکه اجماع علما و موضع دیگری آنها در برابر گروه هراس افگن مشهود و واضح است، پس نباید از طالبان که آله و ابزاری در دست دیگران اند ترسید و احکام دینی را نادیده گرفت و از واقعیت ها و اوامر الهی فرار نمود.# تحلیل سیاسی

JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL